Sajnos most már egyre gyakrabban ébredhetünk hideg reggelekre, nem csak a 4-5 Celsius fokos hőmérséklet fordul elő, de néhány helyen akár mínuszok is lehetnek.
Eljött az ideje, hogy gépjárművünkön a nyári abroncsot télire cseréljük!
Sok helyen már él a közbeszédben az októbertől húsvétig aranyszabály. Vannak, akik a nyári gumiról télire váltanak, de egyre többen keresik a 4 évszakos gumikat. Érdemes nézegetni a 4 évszakos gumiteszteket, hiszen nem mindegy, hogy a kínálat aljáról vagy a tetejéről választunk. Sokan átsiklanak a teszt nézése során azon a tényen, hogy egy gumiabroncs lehet, hogy az alsó harmadban végez, összesítve viszont kiváló tulajdonságokkal bír száraz hideg időben.
Mérlegeljünk, igazítsuk vásárlásunkat autózási szokásainkhoz és útvonalainkhoz!
Fontos tudni, hogy a négy évszakos gumin, ha nincs rajta az úgynevezett alpesi szimbólum, hármas hegycsúcs hópihékkel vagy az M+S („mud and snow” azaz sár és hó álló) jelölés, akkor nem fogadják el a gumit télinek. Amennyiben ez a jelölés rajta van, úgy lehet vele közlekedni.
Az M+S jelölés a saras, illetve a havas utakon való jobb közlekedésre utal, továbbá arra, hogy a gumiabroncs az átlagosnál mélyebb és jobb vízlevezetésű mintázattal rendelkezik. Természetesen nem minden téli gumi vagy 4 évszakos gumi kapja meg ezt a jelzést.
Nagyon fontos még tudni, hogy az ajánlások alapján akkor számít biztonságosnak egy téli abroncs, ha legalább 4 mm mélyek a barázdák, de nem csak a kopott, hanem az öreg gumi is veszélyes, mert elöregedett már.
A szakértők átlagban 6 év után javasolják a nem kopott, de öreg gumik cseréjét.
Fontos még hozzátenni, hogy a téli gumi használati kötelezettségünknek sok országban csak akkor teszünk eleget, ha mind a 4 keréken téli vagy négy évszakos téli gumit használunk.
Közlekedésünk során lehetséges hogy defektet kapunk, sok esetben a pótkeréken nyári gumi található. Ebben az esetben a szabály az, hogy óvatosan folytassuk utunkat és a legközelebbi lehetőségnél cseréljük a nyári abroncsot télire!
Külföldön ha nem téli gumit használunk az előírt időszakban, akkor kizárhatnak a közlekedésből és egy baleset során a biztosító is megtagadhatja a keletkezett kár összegének a kifizetését.
Közlekedjünk óvatosan, vigyázzunk egymásra!